Kaikki meni niin kuin pitikin. Remontti pysyi aikataulussa ja kustannukset alitettiin, toteaa Jokitie 20 taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Johannes Lehtonen tyytyväisenä.
70-luvun lopulla rakennettuun rivitaloyhtiöön tehtiin 2010-luvun alussa laaja kuntokartoitus sen jälkeen, kun maavaraisesta laatasta oli noussut kosteutta yhden talon väliseinien tolppiin. Kuntokartoituksessa ilmeni, että talojen lattioiden ja seinien tiivistys on edessä muutaman vuoden päästä.
– Selvitimme asiaa taloyhtiön hallituksessa ja totesimme, että ennen rakenteiden tiivistämistä meidän pitää meidän laittaa ilmanvaihto kuntoon ja varmistaa korvausilma, Johannes Lehtonen selventää sisäilmaremontin taustoja.
Kun sisäilmaremontille etsittiin tekijää, nousi yhdeksi vaihtoehdoksi SisäilmaCenter. Vaihtoehto varmistui oikeaksi viimeistään siinä vaiheessa, kun SisäilmaCenterin Niko Ursin esitteli hallitukselle eri vaihtoehtoja remontin tekemiseen.
Remontissa jokaisen asunnon makuuhuoneisiin ja olohuoneeseen asennettiin Fresh Air Beeta -korvausilmaventtiilit ja kylpyhuoneiden katossa olevaan vanhaan ilmastointihormiin asennettiin älykäs Fresh Air -poistoilmapuhallin.
Asukasilta hälvensi huolet
Kun hallitus oli näyttänyt projektille vihreää valoa, järjesti SisäilmaCenter taloyhtiön asukkaille asukasillan, jonka aikana keskusteltiin tulevasta ilmanvaihtoremontista. Sisäilma-asiantuntija esitteli asukkaille eri remonttivaihtoehdot ja vastasi asukkaiden kysymyksiin.
Sekä hallituksen puheenjohtaja Johannes Lehtonen että taloyhtiötä seitsemän vuotta isännöinyt Tapio Vesterinen kehuvat asukasiltaa. Illan aikana käytiin vireää keskustelua ja illan lopuksi selkeä enemmistö oli remontin kannalla.
– Asukasilta oli oleellinen osa onnistunutta ilmanvaihtoremonttia. Jokaisen mielipidettä kuunneltiin ja eri vaihtoehtoja punnittiin yhdessä ammattilaisen kanssa.
Remontissa tehostettiin rakennuksen painovoimaista ilmanvaihtoa ja nyt ilma tulee asuntoihin hallitusti korvausilmaventtiilistä eikä esimerkiksi lattianraosta. Remontin jälkeen sekä isännöitsijä että hallituksen puheenjohtaja ovat saaneet asukkailta runsaasti hyvää palautetta. Kylpyhuoneet kuivuvat nopeammin ja ilmanvaihto on parantunut.
Yksi ratkaiseva tekijä oli hinta, mutta paljon enemmän kumppanin valinnassa painoi asiantuntevuus.
Ammattitaitoiset tekijät
Jokaisen asunnon sisäilmaremonttiin oli varattu aikaa päivä. Isännöitsijä varmisti, että asuntoihin päästiin sisään ja neuvotteli asukkaiden kanssa, mihin laitteet asennetaan. Samalla hän toimi työmaavalvojana.
– Remontti meni loistavasti. Se oli suunniteltu hyvin, ja koko taloyhtiö oli sitoutunut siihen. Se näkyi myös lopputuloksessa, Vesterinen toteaa.
Hallituksen puheenjohtaja on samaa mieltä. Hän lisää, että viestintä toimi puolin ja toisin, remontti pysyi aikataulussa ja kustannukset jopa alitettiin.
– Yhteistyö SisäilmaCenterin kanssa oli läpinäkyvää ja asentajat ammattitaitoisia. He tekivät huolellista työtä ja paikat jäivät siistiksi.